ELVE.nl__OPOZ_IKC_de_Triangel_003 KLEIN

Nieuwsgierigheid bevordert de leesbeleving en dat merken ze op IKC De Triangel

Ze zijn allebei kinderboekenfan en ze zijn ervan overtuigd dat lezen veel plezier oplevert. Maar die overtuiging brengen leerkrachten Pelle Rietveld en Mascha Kneppers niet geforceerd aan hun leerlingen over. Wat ze wel op IKC De Triangel doen? De nieuwsgierigheid van de kinderen prikkelen om de leesbeleving te bevorderen.

Dat is nodig, want uit onderzoek blijkt dat de leesvaardigheid van Nederlandse jongeren de afgelopen jaren sterk is gedaald. Op IKC De Triangelmerken ze heel voorzichtig dat niet alleen goede instructies, maar ook integratie en interactie voor meer leesplezier zorgen. Passend bij de visie van de school, werken de leerkrachten in groep 4 t/m 8 met de methode Blink Lezen. Ook in de kleutergroepen is er al aandacht voor jeugdliteratuur.

Rijke thema’s

De methode Blink werkt met authentieke teksten en de kinderen leren binnen rijke thema’s die aansluiten bij hun belevingswereld. Pelle (leerkracht groep 6 en taalcoördinator) en Mascha (leerkracht groep 3) willen – zoals ze het zelf zeggen – experts op kinderboekengebied zijn en kijken steeds welke boeken bij het thema én bij de kinderen passen. “Ook integreren we die thema’s in andere vakken”, vertelt Pelle. “We zien in de houding van kinderen ten opzichte van lezen echt wel een verandering ontstaan.”

ELVE.nl__OPOZ_IKC_de_Triangel_003 (1)

Meer begrip

Een voorbeeld van een thema is ‘Hollands Glorie’, waarbij de link met geschiedenis snel is gelegd. Pelle: “Elk nieuw thema begint met een samenleesboek, maar we zoeken zelf ook altijd verhalen die bij het thema passen. Een thema als Hollands Glorie spreekt tot de verbeelding en daar heb je al snel een lied, een schilderij en een gedicht bij bedacht. Met geschiedenis ging het bijvoorbeeld over de afschaffing van de kinderarbeid in de 19e eeuw, waarbij het boek Prutje van Pieter Koolwijk prima past. Als je de leerlingen eerst met kennis voedt en daarna het boek laat lezen, prikkel je hun nieuwsgierigheid en ontstaat meer begrip.”

Fijne inspiratiebron

Die nieuwsgierigheid prikkelen en de kinderen de verhalen laten beleven, zijn volgens Pelle en Mascha cruciaal. Mascha: “Ik heb lesgegeven in groep 4 en gemerkt dat niet elk thema aanslaat. Maar dan is het aan ons als leerkracht om andere verhalen te zoeken en creatief te zijn. In mijn huidige groep 3 laat ik de kinderen bijvoorbeeld zelf vertellen welk mooi boek ze hebben gelezen. Als team zijn we met elkaar in ontwikkeling en iedereen is bij het leesonderwijs betrokken. We presenteren kinderboeken aan elkaar in de docentenkamer en werken samen met de bibliotheek. De ‘Grote Vriendelijke Podcast’ is ook een fijne inspiratiebron. En hoe Pelle invulling geeft aan de boekenkring – geïnspireerd door de cursus leesbevordering van de bibliotheek - is een groot succes.”

ELVE.nl__OPOZ_IKC_de_Triangel_007

Tipje van de sluier

De kern van die boekenkring is praten over boeken. “Dat kan poëzie zijn en een ouderwetse boekbespreking, maar Pelle bedacht ook de onderdelen ‘weetjes om niet te vergeten’ en ‘een tipje van de sluier’”, vertelt Mascha verder. “Een kind kiest dan een stukje tekst uit een favoriet boek en maakt de andere kinderen zo nieuwsgierig.” Pelle: “De boekenkring is net als tapas: van alles wat. Tot en met groep 6 lezen we bijvoorbeeld ook prentenboeken en ik laat de kinderen uit mijn groep bij de kleuters voorlezen. Dat voorlezen is niet alleen vermaak, maar ook belangrijk voor het leesbegrip.”

De kracht van verhalen

Wat Mascha en Pelle vooral willen bereiken, is dat de kinderen de kracht van verhalen gaan waarderen en boeken willen uitlezen. Pelle: “We proberen creatief te zijn en doen dingen soms net even anders. Voorlezen kan bijvoorbeeld ook met een luisterboek via Spotify. De kinderen lezen dan mee en zien de illustraties en tekst. Ik geef er opdrachten bij om het leesbegrip te bevorderen. Ze moeten bijvoorbeeld ‘oei’ zeggen voordat een bepaalde gebeurtenis plaatsvindt.” Wat hij zeker weet, is dat je niet tegen de kinderen moet zeggen dat ze stil moeten gaan lezen, want dat werkt niet. “Laat ze een mooie zin uitkiezen, koppel literatuur aan bijvoorbeeld wereldkennis, stel vragen over verhalen en zorg voor interactie binnen de groep. Dan gaat lezen steeds meer leven.”

Check ook de Instagram pagina van Pellemet korte filmpjes over prachtige pagina's uit kinderboeken.

Terug naar artikelen