ELVE.nl_OPOZ__IKC_De_Tjalk__Kindercoaches__004

De opleiding tot kindercoach helpt om kinderen in hun kracht te zetten

Als het aan Ella de Rooij (groep 3, IKC Florence Nightingale) en Larissa Staal (groep 4, IKC Da Vinci) ligt, dan volgen alle leerkrachten bij OPOZ de opleiding tot kindercoach. Met de kennis die ze opdoen, willen ze kinderen in hun kracht zetten en op de juiste manier ondersteunen.

Jullie volgen de post-HBO opleiding tot kindercoach die OPOZ samen met UNICOZ is gestart. Waarom?

Ella: “Ik werk al 23jaar in het onderwijs, maar ben nog lang niet uitgeleerd. Ik wil mezelf verder bekwamen in het gedrag van kinderen omdat ik merk dat ik soms vastloop. Niet ieder kind zit even goed in z’n vel. Ik ben echt op zoek naar gerichte handvatten om kinderen goed te begeleiden en op sociaal-emotioneel gebied te ondersteunen.”

Larissa: “Daar kan ik me bij aansluiten. En ik vind deze opleiding ook best een uitdaging. Je leert heel specifiek te kijken naar het individuele kind en zijn kwaliteiten. Hoe benader je een kind dat heel boos, verdrietig, gefrustreerd of druk is zonder van tevoren in te vullen waar die emoties vandaan komen? Ik wil kinderen echt in hun kracht zetten en daar heb ik meer kennis voor nodig.”

Welke valkuilen willen jullie vermijden?

Larissa: “Ik sta bijna vijftien jaar voor de klas en ondanks mijn ervaring merk ik dat ik toch geneigd ben om kinderen met ‘opvallend’ gedrag in een hokje te plaatsen. Dat is heel menselijk, maar het helpt niet. Misschien is een kind net verhuisd of zijn de ouders gescheiden. Er kan van alles aan de hand zijn en ik wil niet meer in de valkuil stappen dat ik een label op een kind plak.”

Ella: “Als je weet waar bepaald gedrag vandaan komt, dan kun je een kind makkelijker de ruimte geven en gericht begeleiden. De valkuil is dat je van het negatieve uitgaat en een kind daardoor niet echt ziet en hoort. Kinderen spiegelen jou. Je daarvan bewust zijn, is al heel waardevol.”

Is het een zware opleiding?

Ella: “De opleiding duurt ruim anderhalf jaar en is opgebouwd uit modules met steeds een ander thema. Voorbeelden zijn rouw en verlies, spiegelen, labelen, oplossingsgericht werken, maskergedrag en verbindend communiceren. We hebben eens per maand op woensdag les van 13 uur tot 19.30 uur en dat is best pittig. We krijgen theorie, oefenen met werkvormen, bekijken filmpjes en gaan aan de slag met casuïstiek."

Larissa: “We moeten ook werkstukken schrijven waarin we vakliteratuur verwerken en we oefenen met drie kinderen uit onze eigen groep: een kind met een uitdaging, een kind dat altijd goed meedoet en een kind waarover ik me zorgen maakt. De ouders hebben daarvoor toestemming gegeven en ik vind het heel leerzaam om in de praktijk te oefenen. Het is een zware opleiding, het geeft mij veel voldoening.”

Want jullie willen deze kennis binnen OPOZ delen?

Ella: “Vanuit OPOZ volgen we deze opleiding samen met Christel de Wit (groep 8 IKC De Edelsteen) en Nienke Wijma (groep 5 IKC Da Vinci). Het liefst willen we met z’n vieren kindercoach voor alle OPOZ-scholen zijn. Kinderen maken van alles mee waardoor ze van slag kunnen raken en dat kan van invloed zijn op hun functioneren. Als kindercoach kun je ook voorkomen dat ze bijvoorbeeld een leerachterstand oplopen of een medisch labeltje opgeplakt krijgen.”

Larissa: “Juist dat labelen moet stoppen en alleen daarom al vinden we eigenlijk dat iedere leerkracht zo’n opleiding tot kindercoach zou moeten volgen. Dat wij onze kennis en expertise met alle collega’s willen delen, is niet alleen goed voor onze leerlingen, maar ook voor alle groepen én scholen. We hebben daar heel veel ideeën bij en die brengen we straks heel graag in de praktijk.”