De kinderen van leerkracht Kristien Kooter komen letterlijk en figuurlijk van ver. Ze spreken weinig of geen Nederlands en zijn nog niet toe aan lessen in een reguliere groep. Op IKC De Meerpaal leren deze kinderen in twee taalklassen wat nodig is om door te stromen naar de midden- of bovenbouw.
Kristien: ‘Ik begon een jaar of vijf geleden als invaller binnen OPOZ. Ik wist toen nog niet goed wat ik wilde, totdat ik een paar keer in een taalklas op IKC De Meerpaal mocht invallen. Toen dacht ik ‘als ze iemand zoeken voor vast, dan wil ik ervoor gaan’. Het allermooiste van lesgeven aan deze kinderen is dat ik de taal aanbied en medeverantwoordelijk ben voor een opstart waarmee zij zich kunnen ontplooien en verder kunnen ontwikkelen in Nederland.’
‘Ik geef les aan tien kinderen in taalklas 2 en dat zijn kinderen van expats, kinderen uit oorlogsgebieden en kinderen die nooit naar school zijn geweest. Ze komen uit Eritrea, Somalië, Syrië, Turkije en Rusland, maar ook uit Duitsland of Thailand. Ik ga altijd op huisbezoek om te zien wat hun thuissituatie is. Hoe wonen ze, is er een tuin, hebben ze veel speelgoed? Daar leer ik altijd veel van. En hoewel ze uit verschillende culturen komen, hebben deze kinderen een overeenkomst: ze hebben allemaal hun geboorteland verlaten en moeten ineens een andere taal leren spreken.’
‘In taalklas 1 leren de kinderen vooral veel woorden, de taalstructuur en hoe we hier met elkaar omgaan. In taalklas 2 krijgen ze les zoals in de reguliere groepen, maar dan wel op hun eigen niveau. Zo krijgt een kind dat supergoed kan rekenen maar niet zo goed is in taal, bijvoorbeeld rekeninstructies op groepsniveau 8 en taalinstructies op groepsniveau 4. Dat differentiëren is het mooiste en uitdagendste aan deze klas. Het is heel intensief want ik geef ook kernvakken zoals wereldoriëntatie, begrijpend lezen, spelling, schrijven en gym. Maar gelukkig krijg ik hulp van een onderwijsassistent!’