‘Ik wil juf worden!’ Als kleuter riep Sanne Dullaert-de Graaff (31) het al. Nu is ze leerkracht groep 7 en bouwcoördinator op IKC Florence Nightingale. Met de schoolleidersopleiding op zak heeft ze haar volgende doelen al voor ogen. ‘Ik ben altijd van “het moet en kan beter”. Collega’s zeggen dan: “Sanne, sta ook even stil bij wat er nu al goed gaat en wat we al bereikt hebben.” Dat zou ik meer moeten doen.’
‘Werken in het onderwijs zit in de familie. Na de Haagse pabo begon ik als leerkracht in de Schilderswijk en heb ik de master Special Educational Needs gevolgd. Daarna werkte ik in een groot team op een cluster 2-school. Het is fijn om nu in een klein team te werken!’
‘We hebben gezegd dat we het belangrijk vinden dat leerlingen weten wie ze zijn, wat ze kunnen en wat ze willen. Vanuit die missie willen we graag samen aan de slag gaan. Van mijn bouwcollega’s krijg ik terug dat ze blij zijn dat ons overleg is verbeterd. We zijn nu inhoudelijk met elkaar aan het werk om ons onderwijs te verbeteren. Ik denk dat je samen verder komt dan wanneer je alleen iets doet.’
‘In deze snel veranderende wereld vind ik burgerschapsvorming heel belangrijk. Het is nodig kinderen te leren om elkaar te accepteren en ze te leren omgaan met verschillen tussen mensen. Ze moeten beseffen dat het oké is “dat je bent wie je bent”. Daarom vind ik het ook zo leuk om op deze multiculturele school te werken! Zoals vorig jaar met het holifeest, toen een meisje met alle kleuren poeder de klas in kwam. Uiteindelijk hadden alle kinderen een stip op hun voorhoofd. Dat vind ik fantastisch. Je leeft samen in een groter geheel. Ik ga daarover het gesprek aan met de kinderen.’
‘Lessen vaker aanbieden op het niveau van de kinderen en kinderen vragen: Wat zou jij nou zelf willen leren, en hoe dan? En welke hulp van de leerkracht heb je daarbij nodig? Met die onderwijsvernieuwing zijn we veel bezig in onze bouw. Ik vind het zelf uitdagend om de kinderen nog meer los te laten. Waarom? Het hoort toch een beetje bij mij als leerkracht dat ik graag de regie houd over hun leren. Maar tegelijkertijd wil ik ze leren om die regie meer zelf te pakken. Daar ligt mijn eigen uitdaging. Want kinderen kunnen ook heel goed zelf bepalen waar ze nog moeite mee hebben en waar ze mee aan de slag willen. Daarnaast probeer ik lessen steeds op verschillende manieren aan te bieden, om het net even anders te doen. Ik zie meteen de feedback in die koppies van de kinderen. Daar word ik echt blij van.’
‘Ik krijg bij OPOZ veel mogelijkheden om me te ontwikkelen, zoals de incompany-schoolleidersopleiding. Met de vrije ruimte die ik hiervoor als fulltimer kreeg, ben ik ook heel erg geholpen. Daarnaast geeft mijn directeur me allerlei kansen. Zo was er voor de herfstvakantie een kwaliteitsgesprek bij het bestuur. Hij zegt dan tegen me: “Ga mee, dan weet je meteen hoe dat werkt!” Dat gesprek sloot prachtig aan bij mijn opleiding.’
‘Als bouwcoördinator van de midden- en bovenbouw word ik betrokken bij het MT-overleg. Als leerkracht vind ik het soms nog wel lastig om naar een situatie te kijken als MT-lid. Als ik straks een keer schoolleider ben, wil ik mijn ervaringen als leerkracht meenemen in mijn werk en beleid. Dat vind ik heel belangrijk.’