L76A1944-bewerkt-1

Ik wil impact maken

Sijmen Kosten

Sijmen Kosten was – zo zegt hij zelf - vier jaar toen hij het onderwijs inging en zit er jaren later nog altijd prima op zijn plek. Als hij met zijn vrouw een nieuwbouwhuis koopt in Waddinxveen, besluiten ze allebei op zoek te gaan naar een nieuwe baan in die omgeving. Sijmen kiest voor IKC Klimboom, waar hij sinds 1 mei directeur is. Maak kennis met deze collega, die een duidelijke visie heeft en weet wat hij wil.

Wie is Sijmen Kosten?

“Iemand die bevlogen is in zijn werk, die geniet van het vaderschap en die humor belangrijk vindt. Ook de woorden gezelligheidsdier en allemansvriend passen goed bij mij. Ik ben een bouwer die ervan houdt om mensen te inspireren. Ik wil impact maken, dus je moet mij niet op de winkel laten passen. Laat mij maar mensen wakker schudden en in beweging krijgen; dat is voor mij de essentie van deze functie.”

Waarom heb je voor deze functie op IKC Klimboom gekozen?

“Ik ga met mijn gezin vanuit Vlaardingen verhuizen naar Waddinxveen en ik zocht een nieuwe baan in de buurt. Hiervoor was ik directeur van een school in Spijkenisse en daarna in Haastrecht en als echte Rotterdammer heb ik gemerkt dat ik graag in een stadse omgeving werk. Deze functie kwam voorbij op LinkedIn en het stadse karakter en het Daltononderwijs van IKC Klimboom spraken me aan. Ik vind het belangrijk dat kinderen al jong leren zelf eigenaar te worden van hun leerproces. Het mooie van het Daltononderwijs is dat kinderen mogen meedenken en leren om samen te werken en te reflecteren. Dat past helemaal bij mijn eigen visie op onderwijs.”

Wat wil je op IKC Klimboom bereiken?

“Toevallig heb ik dat op de startdag van het nieuwe schooljaar tegen het team gezegd: ik wil binnen drie jaar van IKC Klimboom de meest vooruitstrevende Daltonschool van Zoetermeer maken. Aan alles moeten we laten zien dat we een Daltonschool zijn en dat gebeurt nu nog te weinig. Ik wil met het team de juiste focus aanbrengen. Dat betekent dat we gaan voor de kwaliteit van ons onderwijs en het didactisch handelen. We zijn nu bezig met een traject waarin we kijken aan welke knoppen we kunnen draaien. Ook de onderlinge samenwerking nemen we onder de loep. Vergaderen om het vergaderen is niet doelmatig en je kunt je afvragen in hoeverre dat bijdraagt aan het vak van de leerkracht. Lesgeven vraagt om vakmanschap en dat moet je leren en onderhouden. Dat betekent dat het gesprek veel meer mag gaan over ons vak en hoe we elkaar hierin kunnen versterken.”

L76A1924-bewerkt-1-2

Wanneer ga je met een goed gevoel naar huis?

“Eigenlijk altijd. En de volgende dag ga ik met een goed gevoel weer naar school. Ik geniet ervan om collega’s met plezier en bezieling te zien werken. Dat inspireert mij en ik voer graag het goede gesprek over het onderwijs. Samen het verschil mogen maken voor kinderen is een prachtige maatschappelijke opdracht.”

Wat maakt werken bij OPOZ zo fijn?

“Het voelt als thuiskomen. Ik heb hiervoor bij drie andere stichtingen gewerkt en ik kan OPOZ dus goed vergelijken. Het spreekt me aan dat alle scholen in dezelfde gemeente staan en werken met dezelfde partners. Ik voel me echt onderdeel van één organisatie en draag graag mijn steentje bij om het tot een succes te maken. Zoals gezegd, ben ik een bouwer, dus ‘Samen in ontwikkeling’ is mij op het lijf geschreven.”